tisdag 10 juli 2007

Aktier

Nu har jag verkligen inte skrivit på ett bra tag, ber om ursäkt för det. Anledningen är att jag haft en god vän som åkt långväga på besök och har spenderat all min tid med henne.

Hon är ekonom och jag passade på att fråga henne allt jag kom på om aktier och fick lära mig en hel del och nu står jag beredd och ska köpa min första aktie. Håller på att öppna en depå hos etrade, lite papper som ska skrivas på sen är jag igång. Är lite nervös, men tänkte köpa något som är ganska säkert till att börja med, kanske inte tjänar så mycket på det, men nu i början så ska jag bara lära mig lite. Tänkte köpa aktier hos HM, ca 25 st. Är det någon som har förslag på någon annan aktie som jag kan smygstarta med? Vågar inte ta allt för stor risk i början, vill gå lite försiktigt fram. Men tar tacksamt emot lite tips från er, ni verkar ju kunna det här så mycket bättre än mig!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Om du vill börja försiktigt så finns ju alltid investment-bolagen typ Investor och Industrivärden.
Några principer att ha i åtanke:
- Risk och avkastning är relaterade.
- Risken i aktier (notera pluralis) avtar ju fler aktier du har och hur länge du finns på marknaden Dvs diversifiering minskar risken - efter ca 10-15 aktier minskar dock diversifieringens riskminimering.
- Inköp över tiden i samma aktieslag kan minska risken att du köper allt vid toppkurser.
- Skriv ner regler för ditt investerande t.ex. vid vilken förlust du säljer, vilka P/E-värden du går in vid, vilken direktavakastning du kräver av en aktie etc dvs definiera en investeringsprofil som passar dig och ditt förhållande till risk.

Alva sa...

Anonym- Tack för tipsen, ska bestämma mig för vilka regler jag vill ha och göra upp en plan.

Anonym sa...

Bra att du följer mitt råd om att skriva ner en investeringsplan. Här har du några punkter ur min:
- Minst 25% av nettoinkomsten varje månad skall investeras.
- 8-15 aktier i 5-6 branscher i Norden.
- Högst 3 aktier i samma bransch.
- Exitkriterier: inga innan aktieinnehavs värde överstiger 30.000, därefter 20% glidande stop-loss.
- Hög direktavkastning, helst ej under 3.5%.

Dessutom har jag regler för fonder, räntor och amorteringar samt fördelning mellan och inom tillgångslagen Så tex är mitt mål med aktierna en hög stabil passiv inkomst på sikt medan i en viss procentandel av fonderna försöker jag få så snabb tillväxt som möjligt.

Anonym sa...

Hej Alva!
Har du övervägt en kapitalförsäkringsdepå för ditt aktie och fondsparande istället för en vanlig depå?

Med en vanlig depå skapas normalt en inlåsningseffekt i och med att en omplacering framtvingar trettio procent skatt på reavinsten. I en kapitalförsäkring betalar du ingen vinst på reavinsten när du omplacerar eller tar ut pengarna. Istället betalar du en avkastningsskatt på 0,27 procent av aktuell statslåneränta.

Dessutom slipper du deklarera dina aktieförsäljningar på en K4 vilket sparar en hel del arbete (eller avgift till Etrade för en färdigifylld blankett).

Idag erbjuder framför allt Nordnet och Avanza förmånliga kapitalförsäkringar helt utan avgifter och utan att du behöver binda kapitalet.

För mig är det friheten att kunna byta fonder och aktier när jag själv vill utan att bekymra mig om reavinstskatt och deklarationsblanketter som gör att jag valt en kapitalförsäkringsdepå.

Alva sa...

mats - Jo du har rätt, har själv funderat på nornet som ett bättre alternativ innan du skrev. Men du hjälpte mig nog att ta beslutet :)

Anonym sa...

Du känner väl till nackdelarna med kapitalförsäkring också: Anta att börsen faller år efter år och att statslåneräntan ökar, då kan du inte kvitta vinster mot förluster och du måste betala avkastningskatt på ditt minskande kapital år efter år. Nu har vi haft börsuppgång i flera år - klart att kapitalförsäkring är attraktivt nu.

Modernmamma sa...

Tänk på coutaget som ligger på allt mellan 39-100 kr per affär. 25 HM aktier 10 500:- måste stiga till 428:- innan du kan sälja till +-0 (om courtaget är 100:-).
Själv använder jag Avanza för kapitalförsäkring och SHB för aktiedepå (då jag öppnade den när jag var mindre vetande...)
Betänk även om du vill handla med aktier på låååång sikt eller med klipp på kortare tid??
Lycka till!
Modernmamma.blogg.se