måndag 2 juli 2007

Pengaflytt

Idag gick överföringen av en del av mina sparpengar igenom. Jag öppnade, efter ett rådgivningssamtal med Nordea, Stratega 10 fond för ca ett år sedan. Den fonden har verkligen gått uruselt och levde inte alls upp till mina förväntningar. Är ganska besviken på Nordea då det är andra gången de lurar på mig urusla fonder som ger sämre avkastning än ett vanligt sparkonto! Den tänker jag inte gå på igen.
Eftersom jag fortfarande inte känner mig så säker på det här med fonder och aktier så har jag överför de pengarna jag hade på den fonden till ett fastränte konto hos Nordea. Där låser man fast pengarna i ett år mot en ränta av 4,2%. Det känns helt okej men tanke på att jag under det gångna året bara fått en avkastning på 1500kr på fonden. Med fast ränte kontot kommer det bli ca 3200kr på ett år. Låter lite, men är ändå mer än sist så antar att jag får vara nöjd tills jag kommer på hur jag bättre kan placera de pengarna.

Fortfarande har jag en stratega 30 fond som jag i oktober tänker ta ut alla pengar ifrån och lösa av mitt lån.
Har även en stratega 100 fond, men den går ganska bra så den behåller jag.

Under det här året som pengarna är låsta på fastränte kontot ska jag ta och lära mig mera så jag kan placera de bättre när året har gått.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Köp någon fonderna med högst risk på en marknad du tror på hos någon förvaltare du litar på. Den går garanterat bättre än räntefonder och sparkonto när din placeringshorisont är 10 år =)

Mvh

Alva sa...

Hm.. ska ta och fundera på det..

classresenären sa...

Köp aktier i stabila bolag som historiskt sett gett bra direktavkastning. Jag skulle satsa på en portfölj med 5-10 bolag istället för att köpa fonder. Mer spännande att följa och du har full kontroll själv att hantera "din egen fond".

// Classresenären