onsdag 11 juli 2007

Tillbaka på jobbet

Nu är jag tillbaka på jobbet efter en veckas semester. Jobbar förvisso bara en vecka sen har jag ytterligare tre veckors semester. Det känns bra att vara tillbaka på jobbet då det ändå är dåligt väder ute, då kan jag lika gärna jobba än att slösa bort mina semesterdagar på att sitta inne och titta ut på regnet genom fönstret.
Har funderat mycket på min hobbyverksamhet hur den kan bli lönsam och har satt upp ett mål som jag ska nå innan året är slut. Dels har jag ett mål för att sätta lite press på mig själv att verkligen göra något dels för att se om det verkligen kan löna sig att satsa på det så som jag gör nu. Eftersom jag jobbar så olika tider och är ledig ibland en hel del emellanåt så skulle det passa bra med en liten egen verksamhet. Eftersom jag är ledig på olika dagar är det svårt att hitta ett extrajobb eftersom jag inte kan säga i förväg vilka dagar jag kan jobba, så för att kunna tjäna lite extra pengar och vara ett steg närmare mina drömmars villa så hoppas jag att detta går vägen.

8 kommentarer:

Admin sa...

Det klarar du! Bra med ett mål att sträva efter.

Försök göra en hemsida med dina hobbyprylar.

Om du gör saker som ser olika ut, exempelvis smycken eller tavlor, så kan du ju göra en liten ovetenskaplig marknadsundersökning så att folk som tittar på sakerna kan ge betyg på dem. Och så kan du lotta ut något bland dem som svarat.

På så sätt ser du ungefär vad kunderna skulle vara mest intresserade av att köpa, så du inte gör mycket av något som inte säljer. Sätt inte för lågt pris också, utan försök hitta en etablerad tillverkare på marknaden och sätt ett liknande pris som denna.

Tradera är ju bra att sälja på också.

Unknown sa...

Hej!
Vad är det du sysslar med på din hobbyverksamhet ?

Mvh
Magnus
www.ekonomibloggar.com

Alva sa...

Finanskvinnan - Tack för bra tips. Hemsida är något som jag funderat på, vet inte riktigt hur man gör, men det ska jag nog kunna komma på :) Priset är också en svår sak, men ska titta på hur mycket som det kostade i inköpspris och hur många timmar jag lägger ner på arbetet.
Tack.

Alva sa...

Magnus - Jag tillverkar saker :) Vill inte riktigt berätta vad det är jag gör, för att kunna bli igenkänd om någon jag känner läser.

Admin sa...

Alva: Det kanske är bäst att börja sälja lite på tradera då, om det är meckigt med en hemsida. Men vill du kunna sälja till butiker skadar det nog inte med en hemsida. Och så måste du ju bestämma ett företagsnamn/märke på produkterna.

Alva sa...

Finanskvinnan - Namnet/märket är redan klart. Ska gör lite mera produkter sen försöka få ihop en hemsida med lite hjälp av vänner som kan sånt bättre än mig :)

Admin sa...

Här stod det lite bra om e-handel.

Alva sa...

Finanskvinnan - Tack! Mycket intressant läsning! Det kan nog vara till hjälp när jag ska komma igång med min egna sida!