tisdag 3 juli 2007

Spartips

Gör ett val.
Gör ett val angående elen du har i ditt hem. Teckna ett avtal med den leverantören du vill ha och till den bindningstid du tycker är lagom. Det lönar sig verkligen.
Vi hade inte gjort något val, hade tillsvidarepris i en väldigt lång period. Helt idiotiskt tycker jag nu när jag verkligen vet att det lönar sig att bara göra några klick med muspekaren på internet och ta ställning.
Förut låg våran elräkning på igenomsnitt 900kr varannan månad. Vi bor i en tvåa. När vi gjorde att val, band upp oss till vattenfall under 1 år, fick vi räkningar på 500kr för samma period! Det sparar man mycket pengar på. Samma vara till lägre pris!

7 kommentarer:

Low sa...

Hade inge aning om att det var så lätt innan jag gjorde det heller. SAmma sak emd att rapportera sin mätarställning. Hur enkelt som helst och man slipper alla överraskningar.

Bra tips för alla!

Admin sa...

Jag håller med, man tjänar löjligt mycket på att binda.

Kanske tänker folk att det är som med bostadslån, att man "vinner i längden" på att ha rörligt pris.

Alva sa...

Ja det är möjligt att det är så. Anledningen till att jag inte band upp mig tidigare var att jag faktiskt inte visste att det blev så stor skillnad. Men det blev det sannerligen!

Cristoffer sa...

Själv använder jag mig av www.kundkraft.se sedan 5-6 år tillbaka.

Det är en gemensam upphandling för flera tusen kunder varje gång.
Oerhört bra och vid varje gång blir det olika bolag men då det pris som var mest fördelaktigt vid det tilfället.

Rekomenderas! Jag har sparat många tusenlappar på dem.

Alva sa...

Cristoffer - Intressant, har nog aldrig hört talas om de. Ska kolla upp, kanske ett alternativ när våran bindningstid går ut.

Anonym sa...

Det är viktigare att binda än att välja vilken leverantör man skall ha, även om det också har betydelse.

Förvånansvärt att så många har tillsvidarepris, det sämsta alternativet.

Men Vattenfall är väl knappast ett billigt alternativ?

Alva sa...

Allan - när vi band upp oss vad vattenfall det billigaste alternativet just då. Ja, det är konstigt att så många har tillsvidare pris när man tjänar så mkt på att byta. Men jag ska väl inte prata, det var nyligen som jag gjorde mitt val :)