fredag 1 juni 2007

Betala av skulder

Jag har en skuld på ca 60.000kr till en ränta på 3.15%. Jag funderar på om det är smartast att försöka betala av skulden så snabbt som möjligt eller om det är smartare att spara pengarna på ett konto med 4% ränta. I mitt huvud så låter det som att det är smartare att spara pengarna som jag gör nu och betalar av skulden med 500kr, plus ränta ca 200kr, i månaden. Men jag kanske räknar fel?
Har även hört att det är "bra" att ha en skuld som är avdragsgill, att man tjänar på det. Jag är för dåligt insatt i detta för att förstå hur det kan vara "bra" att ha en skuld. Är det någon som kan förklara för mig det hänger ihop?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är rätt övertygad om att ingen skuld alltid är bättre än en avdragsgild skuld.

Alva sa...

Jakob, det tror jag du har rätt i. Ska nog ta och kolla över mina amorteringar och se hur mycket jag kan öka de.

Admin sa...

I och med att räntan kan höjas skulle jag också försöka amortera av.

Alva sa...

jo, det blir nog så att jag ska se över det och höja amorteringarna. Min ränta är bunden fram tills oktober, så efter det höjs den nog och då är det ju lika bra att betala av mera.