måndag 11 juni 2007

Bäst att vara ärlig eller tyst och gå iväg?

Ytterligare en dag av härlig sommarvärme, dock lite svalare än igår. Min käre sambo och jag tog cyklarna och stack iväg på en liten utflykt. Väl framme blev vi sugna på glass och letade oss fram till en glasskiosk. När man ändå lyxar till det så kan man lika gärna slå på stort så jag valde den dyraste glassen de hade och min käre sambo var inte sen att haka på och valde också en av de dyrare. När vi hade betalat och gått därifrån frågade jag min käre sambo hur mycket växel han fick tillbaka, tyckte nämligen inte alls det stämde. Han tog upp sedlarna och började räkna. Det visade sig att vi hade betalat 4kr för båda glassarna! Helt plötsligt smakade min glass mycket godare än innan. Det som är gratis är gott, det vet vi ju alla. Sen tog samvetet över en stund. Kanske borde man gå tillbaka och betala den rätta summan? Men nej, beslöt mig för att det var inte värt det och njöt vidare av min nästan gratis glass.
Hur skulle ni göra om ni var i en liknande situation? Är det alltid bäst att vara ärlig?

3 kommentarer:

Admin sa...

Mjae, om det var en sommarjobbande ungdom som stod i kiosken skulle jag nog betalat tillbaka pengarna... Det är nog inte omöjligt att diffen dras från dennes lön nämligen. Inte så roligt att spara pengar på någon fattig sommarjobbare (jag kan starkt relatera till att vara fattig sommarjobbare).

Om det var ICA eller någon större mataffär skulle jag nog inte bry mig om det.

Sen tror jag lite på att ärlighet varar längst, jag har verkligen märkt att jag får tillbaka allt jag ger andra av att vara ärlig, hjälpsam med mera.

Alva sa...

Förstår vad du menar. Just i detta fallet så var det ingen fattig ung sommarjobbare. Glasskiosken tillhör ett större café och personen som jobbade har jag sett flertalet gånger i kassan på caféet under hela året.
Är helt inne på din linje med att ärlighet varar längst, och brukar oftast försöka behandla andra som jag själv vill bli behandlad. Men ibland kan man inte undvika att gotta sig åt att man fick tillbaka för mycket växel. :)

Alva sa...

Fattig kan hon ju vara ändå i och för sig, det vet ju inte jag..