torsdag 7 juni 2007

Utgifter

Jag försöker med jämna mellanrum ser över mina utgifter. Det är det första man bör göra om man bestämmer dig för att ta tag i sin ekonomi och börja spara.

För närvarande ser det ut så här:
Hyra 2900
El 160
Mat 1000
Resor 500
Bredband 100
Mobil 250
Försäkring Sommarstugan 104
Amortering/ Ränta 760
Fadderbarn 100
Totalt : 5874kr/månad

Jag personligen tycker att 5874kr i månaden i fasta utgifter är ganska mycket. Men tidigare hade jag betydligt mera. Jag har sagt upp några prenumerationer och bytt till billigare mobil abbonemang.
Om man ser utifrån de utgifter jag har idag så näst efter hyra och mat är det lånet som tar mest pengar i månaden. Har insett att jag bör ta tag i det och öka min amorteringar för att minska räntan och till sist bli av med det.
Vårat avtal som vi tecknat med elbolaget går ut nu i Augusti, läge att kolla runt för billigare alternativ.
Det finns inte så mycket mera jag kan dra ner på i de fasta utgifterna, givetvis kan vi säga upp fadderbarnet, men det vill jag inte.

Till detta kommer årliga avgifter. Fastighetsskatten på stugan, får se vad moderaterna gör med den, och sophämtning i stugan. Utgifter som inte heller går att påverka.

Ibland tillkommer det utgifter som tandläkare/läkar besök, födelsedagar, dop, bröllop osv.

När alla mina utgifter är betalda, försöker jag ha minst 2000kr kvar att röra mig med varje månad. Det som blir kvar därefter åker rakt in på sparandet.
Att se över mina utgifter har gjort det möjligt för mig att spara mera. Ibland betalar man bara räkningarna som kommer utan att tänka på vad det är man betalar för.

Inga kommentarer: