måndag 25 juni 2007

Har sparandet växt?

Hej igen! Nu är jag tillbaka i storstaden efter en lång härlig midsommar helg i stugan, förvisso regnade det hela helgen, men jag har haft det härligt ändå.

Lönen min kom ju innan midsommar som jag trodde den skulle göra. Tänkte här redogöra för mina utgifter och även hur mycket mitt sparande gått upp sen jag startade bloggen. Det var ju lite det som var tanken med bloggen att jag skulle skärpa mig i mitt sparande och att jag skulle bli mer motiverad till att spara när jag skrev om det.
Att jag lyckats spara en hel del denna månad är nog inte så konstigt med tanke på skatte återbäringen och sommar bonusen, som jag skrev om i förra inlägget, jag fick.

Denna månad har jag utgifter på 6062kr. Har lyckats dragit ner på mobil kostnaderna och el kostnaderna från förra månaden. Sen har det tillkommit endel utgifter i samband med stugan, målarfärg och lite sånt på ungefär 1000kr. För det har jag ett buffert konto som enbart går till reparationer till stugan, och det som finns på det kontot räknar jag inte med i mitt sparande.

Har amorterat lånet som vanligt, men har beslutat mig för att betala av hela lånet nu i oktober när bindningstiden på räntan går ut. Det känns otroligt skönt att ha tagit det beslutet och att bli skuldfri. Det betyder att mitt sparande kommer att gå ner betydligt, men att jag ändå kommer ligga ganska bra på plus och fördelen är ju att jag inte har några skulder och därmed slipper betala ränta, pengar som jag då kan spara istället och snabbt komma upp i det sparande som jag har idag.

Men hur mycket har jag då lyckats spara med bloggen som piska? Jo, från förra lönen tills nu har mitt sparande ökat med 30.000kr. Det är en hel del med tanke på att det bara gått en månad och att min månadslön ligger runt 19.000kr. Men som sagt det har jag skatten och bonusen att tacka för. Det kommer inte gå med lika rasande fart resterande året, och nu i semestertider så ska jag njuta och inte tänka på att jag inte borde köpa den där glassen, eller äta på den där restaurangen. Nu är det sommar och sparandet får stå tillbaka, men lite ska jag nog lyckas spara varje månad ändå.

Inga kommentarer: