fredag 8 juni 2007

Spartips

Köp det billigare alternativet.
Nyss hemkommen från affären. Jag var på jakt efter vanlig apelsinjuice. Jag brukar aldrig köpa det, men gjorde ett undantag idag, imorgon ska vi ha frukost picnic. När jag hittade fram till kyldisken med juicerna blev jag förvånad att det fanns så otroligt många olika sorters vanlig apelsinjuice och i så otroligt varierande pris. Eftersom jag aldrig köper juice har jag aldrig tagit ett närmare titt på denna hylla.
Min bror dricker apelsin juice varje dag till frukost. Om han skulle köpa det dyraste alternativet för 26.50 och ca två paket i veckan skulle han betala 2756kr på ett år. Om han däremot skulle köpa det billigare alternativet på 9,90 så skulle han bara betala 1029kr på ett år. Det skulle innebära att han sparade 1727kr på ett år bara på att byta märke.
Tänk sedan om man gör det med alla matvaror man handlar, schampo, tandkräm osv. Det blir otroligt stora summor pengar per år man sparar, bara genom att byta märke, inte ens ändra på sin livsstil eller ta bort något man tycker om.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Om man hela livet köper Euroshopper apelsinjuice och Eldorado tandkräm som är billigast kanske man sparar en del ja.

Men å andra sidan kanske du åker på sjukdomar om 30 år för att du druckit konstiga grejer utan vitaminer och du får gå till tandläkaren och betala dyra lagningar av dina tänder som inte mått bra av Eldorados lågpristandkräm.

Inte för att dyrast behöver bara bäst.... men man får inte vara dumsnål.

Alva sa...

Som du själv skriver, dyrast behöver inte vara bäst.

Jag tror alla människor har ett sunt förnuft att inte välja varor som inte är bra för dem, men ändå välja billigare alternativ.

Anonym sa...

Jag dricker mycket juice, och tycker att det är av de varor där pris och kvalitét hänger väl ihop.

Till vardags lägger jag mig i mellanskiktet.

Alva sa...

Eftersom jag nästan aldrig köper juice kan jag inte säga om de dyraste eller de billigaste är bäst. Just i det här fallet köpte jag den för 9.90 och den var det inget fel på. Men detta var bara ett exempel, det finns ju tusen andra varor i affärerna som har billigare alternativ.

Anonym sa...

Håller absolut med Allan, apelsinjuice har ett absolut samband mellan pris & kvalité. Där köper jag bland de dyraste.
Annars är jag väldigt prismedveten och köper ofta billigt.