söndag 3 juni 2007

Varför spara?

Varför sparar man egentligen? Endel sparar till ekonomiskt oberoende, andra till frihet eller för att kunna köpa en vis sak som de vill ha. Även ett sparande inför oförutsedda händelser kan vara bra att ha. Andra sparar för att det är roligt.


Mitt sparande började mest som en buffert inför oförutsedda händelser och inför större inköp t.ex. en ny stereo, eller tv. Nu har mitt sparande övergått till att det är roligt med pengar, se hur de växer.

En dröm finns, som jag hoppas kunna förverkliga i min framtid. En dröm om barn och villa. Ett svensson liv med bil och hund. Om man, som jag, bor i stockholms området så är det en väldigt stor investering att köpa en villa, det är det nog på andra ställen i landet också men stockholm har jag mest koll på. För att kunna förverkliga min dröm så måste jag ha ett kapital, om jag inte vill leva med flera miljoner i skulder för resten av livet.
Villorna i området som jag vill bo ligger för närvarande runt 4-5 miljoner kr. När det blir dags för mig att köpa ett hus, om sådär 10 år, så har nog priserna stigit en del. Min förhoppning är att kunna betala mer än hälften kontant för att slippa höga räntekostnader och amorteringar. Även om det då kanske blir tomt på sparkontot så har man ändå investerat pengarna i något som troligtvis kommer att stiga i värde med åren. I och med att man betalade hälften kontant blir det också mera pengar över varje månad som man inte behöver lägga på boendet, då kan man börja om med sparandet.

Inga kommentarer: