torsdag 7 juni 2007

Hutlösa priser!

Som jag skrev igår var jag och firade nationaldagen. Jag och min kära sambo var på ett jippo på en äng där de placerat ut massa karuseller, lotteristånd, marknadsstånd osv. Där var väldigt mycket folk i alla åldrar. Mycket trevligt. Där fanns också en stor provisorisk uteservering där de serverade öl, läsk och enklare mat.
Jag och min käre sambo hade väldigt trevligt och beslöt oss för att slå oss ner på uteserveringen och njuta av solen och alla glada människor. Vi beställde varsin burkläsk. Jag höll på att sätta hjärtat i halsen när servitören ville ha 50kronor för det. 25kronor för en vanlig liten burk läsk! Vilket otroligt överpris! Vilken genial idé! Smart drag av de som hade rättigheterna till denna uteservering då det var strålande sol och inte fanns någon konkurrerande läsk/öl försäljare inom området. När vi en stund senare lämnade denna plats var all läsk och öl slutsålt. Vilket pris vi människor är beredda att betala för rätt vara. I detta fall en trevlig plats i solen, trevligt sällskap och bra stämning. Och det var det värt..
Ägaren till den uteserveringen sov nog gott inatt.

4 kommentarer:

Admin sa...

Man kan nog lita på att de hade tänkt ta 20 eller 18 först, men höjde när de insåg att de hade monopol. Verkligen smart ur affärssynpunkt!

Hade du velat tjäna ett par kronor skulle du kunnat jogga till matbutiken och köpt egna läskburkar samt is på McDonalds, och sålt till det facila priser av 20:-/burken.

Jag förstår dock att du inte gjorde det, det hade nog förtagit den mysiga stämningen lite om sambon försökte konversera med dig samtidigt som du skrek "KOM Å KÖP; BILLIG LÄSK" till folk omkring.

För att inte tala om hur oromantiskt det varit om ni var tvugna att springa från polisen eftersom ni inte hade tillstånd.

Admin sa...

Hihi, jag blir nästan sugen på att prova själv. Ta cykeln och fylla cykelväskan (har en sådan sidoväska i hårdplast/läder) med is och dricka och åka till lämplig strand. Synd att det säkert är olagligt. Och att jag bara skulle dricka upp all läsk själv.

Alva sa...

Hahaha, jag tror inte jag hade varit så populär här hemma då :)

Alva sa...

Ja, man skulle nog tjäna en hacka på det, om man inte blir upptäckt och måste betala böter.. Men det är en lockande tanke, det håller jag med om.