onsdag 20 juni 2007

övertid

Har denna månad lyckats jobba övertid ca 15 timmar. När de andra har semester så finns det mycket lediga pass som jag brukar passa på att ta. När jag jobbar övertid så har jag hittills sparat de timmarna och tagit ut kompledigt, men det har jag ändrat på nu och istället har jag börjat plocka ut pengar. Dels för att jag har så mycket komp att jag inte är säker på att det finns möjlighet för mig att ta ut allt, jag även har fem veckors semester som jag inte har rört ännu. Jag har även valt att ta ut övertiden i pengar för att helt enkelt kunna spara mera. Har tidigare fått höra att det inte är att föredra att ta ut övertid i pengar för det leder till att jag får betala mer i skatt. Men även om jag får betala mera skatt just den månaden så är det väl inte mer än den kommunala skatten på hela årsinkomsten?! Jag har inte riktigt förstått vad de menar när de säger att man får betala mer i skatt, det blir väl inte mer än den vanliga kommunala skatten, eller har jag fel?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det beror ju helt på vad din inkomst är. Kommer din totala årsinkomst över brytgränsen för statlig skatt blir det ett rejält skattetillägg.

Gör den inte det stämmer ditt resonemag. I bägge fallen tjänar du naturligtvis extra på att jobba extra.

Anonym sa...

Brytgränsen för statlig skatt ligger på 328.600.

Alva sa...

Allan - Tack för svaret! Skönt att få svar så snabbt när det är något man funderar över. Eftersom min inkomst inte kommer över brytgränsen så kan jag lungt fortsätta jobba övertid. Skönt att få lite klarhet i det hela.

Anonym sa...

Vad jobbar du med Alva?

Alva sa...

Anna - Jag jobbar inom vården.